Jak z doniczki i serca zbudować palmę: Różnice pomiędzy wersjami
(Pierwsza kompletna wersja scenariusza) |
(→Zakończenie) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 131: | Linia 131: | ||
Gotowa palma może wyglądać np. tak: | Gotowa palma może wyglądać np. tak: | ||
− | [[ | + | [[File:Palma-Gotowe3.JPG|border|Gotowa palma]] |
I co dalej? | I co dalej? |
Aktualna wersja na dzień 01:11, 15 sie 2018
Projekt z elementami ułatwiającymi przygotowanie własnego modelu: https://www.tinkercad.com/things/f5UBwexVcTH Skończony projekt: https://www.tinkercad.com/things/0LZw8nU0qLN Przykład wykorzystania palmy jako elementu w innym projekcie („bezludna wyspa”: https://www.tinkercad.com/things/chPv1P8CT5N
Gorąco zachęcam, aby korzystać z udostępnionych projektów, remiksować je, komentować i udostępniać własne. Tylko wtedy będzie szansa na poprawienie, ulepszenie, rozwijanie.
Spis treści
Cel zadania
- Zbudowanie modelu palmy, która może być używana jako gotowy rekwizyt w dalszych projektach.
- Ćwiczenie umiejętności wycinania zaawansowanych kształtów w bryłach podstawowych.
- Ćwiczenie sterowania kamerą, tj. oglądania modelu z różnych pozycji, kątów i odległości
- Poznanie i zastosowanie funkcji Align / Wyrównaj.
Najczęściej używane elementy środowiska TinkerCad
- Biblioteka „Podstawowe kształty”
- Obracanie sceną
- Wycinanie kształtów w obiektach za pomocą funkcji Hole / Otwór
- Funkcja Align / Wyrównaj – wyśrodkowanie razem kilku obiektów
Ćwiczone umiejętności poza TinkerCad
- Dekompozycja projektu na zestaw elementów podstawowych
- Wyobraźnia przestrzenna - obracanie elementów w trzech płaszczyznach
Wymagania wstępne
- Założone konto w TinkerCad i podstawowa znajomość poruszania się w tym środowisku
- Umiejętność budowanie większych struktur z kształtów podstawowych
- Znajomość funkcji Hole / Otwór
- Kartka papieru + ołówek lub karton + marker
Ramowy scenariusz
Budowanie skomplikowanego modelu z elementów podstawowych oznacza, że dzieci na początku mogą nie widzieć związku między tym co robią a całością. Dlatego pracę należy rozpocząć od wspólnej DEKOMPOZYCJI, tj. wspólnego zastanowienia się, z czego będzie składać się nasza palma. W tym celu warto wspomóc się kartką papieru / kartonem i czymś do pisania, zdjęciami palm z Google’a, palmami na kadrach filmów animowanych. Ważne, aby uczestnicy cały czas potrafili odnieść drobiazg nad którym pracują do całości kompozycji.
Dekompozycję palmy można np. przeprowadzić wg schematu:
- Palma ⇒ Pień + Liście + Orzechy
- Pień ⇒ składa się ze stojących na sobie segmentów, które układają się w lekko krzywy słup
- Liście ⇒ wystarczy jeden liść, a kolejne można uzyskać przez kopiuj / wklej, obrócenie, zmniejszenie / zwiększenie
- Orzechy ⇒ wystarczy jeden orzech, resztę uzyskujemy przez kopiuj / wklej
Mamy zatem trzy elementy podstawowe: segment pnia, liść, orzech
Budowa pnia
Segment pnia: przyjąłem, że będzie to element o kształcie doniczki. „Doniczkę” można uzyskać z bryły Stożek / Cone z biblioteki Kształty podstawowe / Basic shapes odpowiednio sterując górną (Top Radius) i dolną (Base Radius) średnicą stożka:
Mając jedną doniczkę, przez kopiuj / wklej produkujemy kolejnych kilkanaście.
A teraz ustawiamy po kolei jedną na drugiej tworząc pień palmy (można poeksperymentować z odcieniami tego samego koloru). Jeżeli ustawimy po prostu doniczki na sobie otrzymamy pień prosty jak struna, a przecież zwykle palmy są nieco wygięte. Jak to zrobić? To proste. Wystarczy każdą kolejną doniczkę obrócić o kilka stopni (2-9), aby zaczęły układać się w łagodnie wygięty pień. Można zwrócić uwagę dzieciom, że każda kolejna doniczka powinna być wygięta o ten sam lub podobny kąt – inaczej pień robi się zwichrowany:
Ważne – „wyginamy” pień tylko w jednej płaszczyźnie, dlatego oglądany „z przodu” lub „z tyłu” wygląda na prosty. A wygięcie widać tylko z boku.
Ważne! Aby zobaczyć i zrozumieć, co się dzieje uważnie kręcimy sceną / sterujemy kamerą za pomocą tej ikonki:
W efekcie naszej pracy uzyskujemy gotowy pień. Warto elementy składowe zgrupować w jeden obiekt poleceniem Grupuj / Group / Ctrl+G. I dodatkowo „zamknąć na kłódkę”, tj. zabezpieczyć przed przypadkowym popsuciem. Wystarczy po prostu wybrać element i kliknąć w ikonkę kłódki:
Budowa liścia – najtrudniejsza bryła w zestawie
Do budowy liścia można użyć bryły Serce / Heart z biblioteki Kształty podstawowe / Basic shapes. Jak widać na rysunku ładny liść palmy to po prostu serce długie i wąskie, w którym zrobiliśmy wcięcia za pomocą ostrych końców jeszcze węższych serc. Teraz wystarczy tylko te wycinające kształty ustawić w tryb Otwór / Hole, zgrupować je razem z sercem – liściem i gotowe. Prawie…
Otrzymaliśmy liść ładny, ale zupełnie płaski. Trzeba go wygiąć w ładny zwisający kształt, ale niestety TinkerCad nie ma takiej funkcji. Zatem znowu – DEKOMPOZYCJA problemu.
- Mamy liść PŁASKI ⇒ chcemy liść WYGIĘTY ⇒ Trzeba go „zaoblić” od góry i „wyżłobić” od dołu. ⇒ Ale przecież jest za cienki na takie operacje! ⇒ Czyli trzeba go najpierw pogrubić.
Pogrubienie liścia jest proste - łapiemy myszką za czarny wskaźnik na górze elementu i wyciągamy...:
Jak zatem teraz „zaoblić” i „wyżłobić”?
Od dołu
- Szukamy kształtu, który będzie przypominał płaski pagórek
- Zamienimy go w bryłę typu Otwór
- Wsuwamy pod liść
- Grupujemy i już – liść będzie wyżłobiony od dołu.
Do zaoblenia i żłobienia użyjemy kształtu podstawowego Paraboloida / Paraboloid:
Formujemy z niego kształt o długości i szerokości trochę większej niż gruby liść:
Uwaga! Gotowy „pagórek” kopiujemy i drugi przesuwamy na bok – jeszcze nam się przyda.
Teraz należy obie te bryły nasunąć na siebie – można to robić ręcznie, sprawdzając mozolnie, czy obie bryły są dokładnie wyśrodkowane. Ale można to zrobić szybko za pomocą polecenia Align / Wyrównaj (uprzednio trzeba zaznaczyć, które bryły chcemy wyśrodkować):
I wokół zaznaczonych brył pojawia się coś takiego:
Kliknięcie w te duże kropki powoduje, że obie bryły przesuwają się tak, aby ich środki były w tym samym miejscu. Robi się to oddzielnie w trzech płaszczyznach (X, Y, Z), tzn. w poziomie i pionie. W naszym wypadku wystarczy w poziomie. Otrzymujemy cos takiego:
A po zamianie „pagórka” na Otwór i zgrupowaniu z liściem – coś takiego:
Od góry
Tutaj trochę trudniej. Musimy zrobić jakby wyżłobiony od spodu przycisk, który następnie zamienimy w bryłę typu Otwór i nasuniemy na liść od góry. Zaczynamy od przygotowania owalu w rozmiarze trochę większym niż nasz „pagórek” (przyda się ten odłożony chwilę wcześniej na bok). „Pagórek” zamieniamy na bryłę Otwór. I korzystamy ze znanego już polecenia Wyrównaj / Align:
Po wyśrodkowaniu w poziomie „pagórek” całkowicie schowa się w większej bryle, dlatego warto zmienić jej kolor na przezroczysty:
Upewniamy się wtedy, że wszystko jest OK. Potem grupujemy oba elementy i mamy owal wydrążony od spodu (można tak obrócić scenę, aby zajrzeć do bryły od spodu):
A teraz jeszcze raz – wyśrodkowujemy w poziomie owal i liścia. Bardzo przydaje się nam to, że owal jest przezroczysty:
Teraz bryły nałożone są tak, że po ewentualnym zgrupowaniu z liścia nie zostanie nic. Nasz owal trzeba trochę podnieść do góry – wystarczy 1mm. A potem ustawiamy owal jako Otwór, grupujemy… i już! Mamy pięknego, zwisającego palmowego liścia, którego możemy zmniejszać, zwiększać, pogrubiać, obracać…
Teraz najciekawsza część zadania – umieszczanie liści na palmie. Tutaj ćwiczymy naszą wyobraźnię – kopiujemy sobie nasz liść podstawowy, a następnie przesuwając i obracając umieszczamy je kolejno na szczycie pnia, aby utworzyły piękny palmowy pióropusz.
Orzechy
To już bardzo prosta część – wystarczy użyć gotowego elementu Sfera / Sphere, nieco go wydłużyć, dobrać kolor i wsunąć gdzieś pod liście. Najlepiej kilka razy.
Zakończenie
Gotowa palma może wyglądać np. tak:
I co dalej?
- Można zasadzić je w oazie na pustyni…
- Można posadzić pojedynczą na bezludnej wyspie na oceanie…
- Można obsadzić nimi elegancką aleję między piramidami i Sfinksem…
Miłej zabawy...
--Wojtek Pawlak (dyskusja) 02:10, 15 sie 2018 (CEST)