Animacja - układ pokarmowy (wersja B)

Z Zasoby CoderDojo
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Materiały stworzone w ramach Programu „Mistrzowie Kodowania” finansowanego przez Samsung Electronics Polska

Informacje

Cele

Stworzenie w programie Scratch animacji przedstawiającej budowę układu pokarmowego. Etapy pracy nad animacją, zostały zaplanowane w taki sposób, aby tworzenie łańcuszka wysłania/odbierania wiadomości, utrwalało wiedzę na temat elementów układu pokarmowego.

  1. Przypomnienie i utrwalenie poznanych wcześniej poleceń i konstrukcji języka Scratch (nadaj wiadomość, kiedy otrzymam wiadomość, zmienne, zadaj pytanie),
  2. Wprowadzenie narzędzia plecak służącego do kopiowania, przechowywania i przenoszenia skryptów lub ich fragmentów,
  3. Implementacja w środowisku Scratch animacji przedstawiającej układ pokarmowy

Gdzie wykorzystać?

Analogicznie skonstruowany projekt można wykorzystać przy zagadnieniach, wymagających ćwiczenia chronologii, porządkowania, związków przyczynowo-skutkowych, np.:

  1. Matematyka: kolejność wykonywania działań.
  2. Nauki przyrodnicze: łańcuch pokarmowy, cykl życia, zmiana pór roku itp.
  3. Historia: chronologia wydarzeń, dat.
  4. Język Polski: kolejność/plan wydarzeń, kolejność epok literackich.
  5. Chemia przebieg reakcji

Poziom trudności i proponowane wersje

Poziom trudności dla klas 4-6 ✪✪✰✰ - przejdź do scenariusza Animacja - układ pokarmowy Gotowy projekt Animacja - układ pokarmowy

Poziom trudności dla gimnazjum ✪✰✰✰ Gotowy projekt projekt Animacja - układ pokarmowy (wersja B)

Orientacyjny czas realizacji

Etapy

Realizujemy etapy przedstawione w scenariuszu Animacja - układ pokarmowy, rozwijając między innymi o takie elementy jak:

  • zmienne punktów prawidłowych odpowiedzi
  • zmienne błędów
  • quiz nazw narządów i gruczołów układu pokarmowego
  • duszki enzymy które należy dopasować do narządów w których wspierają proces trawienia

Poniżej zaprezentowane są jedynie modyfikacje i zmiany do podstawowego scenariusza Animacja - układ pokarmowy.

Duszek Start

Skrypt przycisku startowego modyfikujemy dodając zmienne:

Up start gim.png

Duszek Jak?

Przycisk z informacjami na temat zasad gry rozwijamy o wiadomości na temat dodatkowych duszków-enzymów:

Up jak gim.png

Duszki Narządy

We wszystkich skryptach duszków narządów układu pokarmowego następuje modyfikacja polegająca na

  • usunięciu informacji o nazwie po kliknięciu kursorem myszki na duszka
  • wprowadzeniu quizu - pytania o nazwę narządu
  • naliczaniu punktów za prawidłową lub błędną odpowiedź

Poniżej przykładowy skrypt duszka Jama ustna

Jama usntna gim.png

Duszki Gruczoły

Podobna modyfikacja pojawia się w skryptach duszków gruczołów układu pokarmowego Poniżej przykład skryptu duszka wątroba

Gruczoly gim.png

Duszki enzymy

Dodatkowym elementem animacji są duszki reprezentujące enzymy trawienne. Jednym z możliwych zadań jest przeniesienie punktu oznaczającego enzym na pole narządu, w obrębie którego enzym ma działanie trawienne. Za prawidłowe umiejscowienie enzymu gracz otrzymuje punkt. Duszek enzym przygotowany został w prostej graficznej formie. W ustawieniach postaci zaznaczona została opcja można przeciągać w odtwarzaczu.

Podstawowy skrypt po kliknięciu kursorem w enzym, ujawnia jego nazwę, a następnie gracz może przenieść enzym we właściwe miejsce w organizmie człowieka. Skrypt ten może wyglądać następująco:

Pepsyna.png

Dodatki

Animację można uzupełnić o elementy dźwiękowe np.: narrację na temat poszczególnych narządów i gruczołów układu pokarmowego.